Wie werkt met een verzuimprotocol op school, en helpt dit daadwerkelijk om verzuim terug te dringen? Hoe zorg je ervoor dat een verzuimprotocol een effectief instrument wordt om schoolverzuim te voorkomen?
De overheid is voornemens om per 1 januari 2026 de 'Wet terugdringen schoolverzuim' in te voeren. De preventieve insteek van dit wetsvoorstel is primair om procedurele voorwaarden te creëren om langdurig schoolverzuim en schooluitval van leerlingen en studenten beter in beeld te krijgen, te voorkomen en te verminderen.
Eén van de maatregelen die is opgenomen is in deze wet is het opstellen van een verzuimprotocol, waarmee op basis van monitoring en de interpretatie van data (aanwezigheid van leerlingen eerder/completer in beeld) scholen passende interventies voor hun school en hun populatie gaan inzetten. Door de schoolbrede aanpak geven zij met hun verzuimbeleid een positieve impuls aan inclusie.
Nu werken veel scholen al met een verzuimprotocol en is het Steunpunt Passend Onderwijs nieuwsgierig naar de volgende zaken:
-Werkt jouw organisatie met een verzuimprotocol?
-Wat staat er in het verzuimprotocol omschreven?
-Is dit een levend document of meer een papieren tijger?
In geval van levend document: Hoe hebben jullie dit voor elkaar gekregen?
In geval van papieren tijger: Wat is er nodig om het document meer levend binnen de school te krijgen?
Bij het Steunpunt zijn wij op zoek naar tips en 'good practice' vanuit de praktijk om een verzuimprotocol op de manier te laten werken waarvoor het bedoeld is, het voorkomen van verzuim. Alvast dank voor jullie antwoorden.
Steunpunt Passend Onderwijs